Owoce

Owoce

wtorek, 28 stycznia 2014

[78] Sos sojowy

Ponieważ zaczęłam kwestię niezdrowej niefermentowanej soi i pojawił się temat sosu sojowego, zobligowano mnie do wyjaśnienia w czym rzecz. ;)

Otóż wyjaśniam:

Sos sojowy to produkt sojowy fermentowany.
Dobry, prawdziwy sos sojowy fermentuje kilka miesięcy przy udziale specjalnego grzyba, o nazwie koji.

Dobry sos sojowy zawiera tylko cztery (bezglutenowy - trzy) składniki:
- soja
- woda
- pszenica
- sól 

Koniec.

Sos sojowy bez pszenicy nosi nazwę tamari i składa się tylko z mielonych i fermentowanych ziaren soi, bez dodatku innych roślin.

Produkty sklepowe za 3-5 złotych to również produkt zawierający soję, ale nie są to tak naprawdę sosy sojowe. W takich sosach nie znajdziemy fermentowanej soi, a ekstrakt sojowy, nie ma tam mielonej, poddanej fermentacji pszenicy, a tylko mąka pszenna. Sosy takie nie fermentują kilka miesięcy i nigdy  nie widzą grzyba koji, powstają jedynie w drodze hydrolizy i to w parę godzin.
Zawierają także cukier jako dodatek smakowy i karmel jako barwnik, bardzo często wzmacniacz smaku, np. glutaminian sodu i konserwant - benzoesan sodu. Takich rzeczy w prawdziwym sosie sojowym nie znajdziecie.

Uwaga: na rynku są sosy sojowe składające się z soi, wody, soli i alkoholu. Np. Kikkoman.
One też nie widziały grzyba, a fermentacja jest krótka i ma miejsce z udziałem alkoholu. To też nie są prawdziwe sosy sojowe. Lepsze od naszego chłamu marketowego, ale to też nie jest to, czego szukamy.

***

Niżej przykładowe dobre sosy sojowe, dostępne na naszym rynku:

Lima, Strong Tamari (bezglutenowy):


Lima, wersja ze zmniejszoną ilością soli, Tamari (a więc bezglutenowy):


Lima, sos Shoyu, z pszenicą:


Czytamy składy!
I nie wierzymy w cuda. Nic, co produkuje się miesiącami nie będzie kosztowało 8zł za pół litra. Takie rzeczy to nawet nie w Erze.
W składzie ma być tylko to, co wyżej. Ewentualnie napis "koji" albo "aspergillus..."
Podróby stanowią 99% rynku sosów sojowych, dlatego też niektórzy producenci oryginałów umieszczają którąś z ww. nazw grzyba na opakowaniu, często w składzie.

Ww. sosy to cena w sieci około 20-25zł za 250ml, ok 35-40zł za pół litra w przypadku Tamari, albo około 25-30zł za pół litra Shoyu.

Smacznego.

Edit.
Firma Lima nie zapłaciła mi za reklamę, ani nie podarowała (niestety) sosu do testów i oceny. :)

10 komentarzy:

  1. muszę się zatem wybrać do zdrowego sklepu. w moim sklepie wioskowym na butelkach poezja "E" - 150, 202, 211, plus własnie np. karmel. składników zdecydowanie więcej niż 3-4, a cena przystepna. i wszystko jasne.
    dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, zapomniałam o sorbinianie potasu (202), bez tego ani rusz. :D

      Usuń
  2. Zamiast nazwy "koji" na butelkach można się spotkać z "aspergillus oryzae". Ekspertem nie jestem, ale chyba o tym samym mowa .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ano fakt.

      Z racji tego, że 99% sosów na rynku to szajs, niektórzy producenci umieszczają w składzie nazwę grzyba, chcąc pokazać, jak przebiega fermentacja ich sosu.

      Może tam być koji, albo aspergillus. :)

      Usuń
  3. A teraz pytanie - do czego wykorzystam sos sojowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do wszystkiego. :)

      Do zupy, zamiast magi. Do sosu zamiast kostki rosołowej. :) Do sałatki warzywnej, świeżej.

      Usuń
  4. Ostatnio kupiłam właśnie Kikkoman, który miał w składzie tylko 4 składniki (soja, woda,pszenica, sól) - wyjątek od reguły czy zafałszowanie etykiety?
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może się Kikkoman poprawia. :)
      Oby.
      Ja do tej pory widziałam tylko z alkoholem.

      Usuń
  5. Ja kupiłam taki: http://allegro.pl/sos-sojowy-shoyu-johnsen-sunfood-175-ml-i4094164451.html
    Teraz wiem, ze skład ok, dzięki za przydatne informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Poleciałam do kuchni sprawdzić mój i miła niespodzianka sos sojowy kupowany w Lidlu ma taki skład (woda, soja, pszenica, sól) i do tego kosztuje około 5 zł!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo proszę nie zapraszać i nie "wyróżniać" mnie żadnymi łańcuszkami.
Dziękuję.